Sunday, November 16, 2014

Chinese Restaurant Swedish Review - Dalenbladet (n. 3 / 2000)

New page in Krisma's Memorabilia section

Av alla synthbaserade grupper som gjorde entré på 70-talet tillhör italienska Chrisma (eller Krisma som de efter andra albumet började stava gruppnamnet) de mest intressanta, men också de mest obskyra. Chinese Restaurant var deras första LP och gavs ut -77. Den är, tillsammans med uppföljaren Hibernation, deras bästa än idag men tyvärr också den svåraste att få tag på. Hittar man ett bättre begagnat ex av Chinese Restaurant i Italien får man pynta cirka 500 svenska kronor och här i landet är det troligtvis omöjligt att få tag i denna sensuella, udda och roliga skiva, vilket är märkligt med tanke på att plattorna gavs ut på ett stort bolag som Polydor. Första skivan fick dock aldrig någon distribution i Sverige, vilket kan förklara dess svåråtkomlighet här, men att den också är närmast omöjlig att hitta i gruppens hemland är underligt med tanke på omständigheterna.

Chinese Restaurant inleds och avslutas med en låt som heter ”Thank you”. Den inledande versionen är instrumental och i den avslutande hålls ett tacktal till alla de artister som, får vi förmoda, har inspirerat och betytt någonting för Chrisma. Några av artisterna som tackas är Neu, Marc Bolan, Roxy Music och Iggy Pop, vilket kan tyckas naturligt med tanke på hur Chrisma själva låter, men de tackar också ett flertal grundläggande rockers som Elvis Presley, Fats Domino, Jimi Hendrix, Johnny Kidd, Jerry Lee Lewis och Eddie Cochran.

CONTINUE READING...